Zwemmen met dolfijnen

24 oktober 2014 - Adelaide, Australië

12 oktober kwart over 7 's ochtends het is 9 graden buiten en we staan te wachten in de haven om de zeilboot op te gaan voor een excursie zwemmen met dolfijnen. We vragen ons gezamenlijk af wat ons bezielde om te besluiten met deze temperaturen de zee in te duiken. Toch gaan we aan boord! Direct krijgen we de opdracht de wetsuits aan te trekken. Dat betekent dus op het dek van de boot je warme kleren uit trekken en verruilen voor een nog nog nat en dus koud wetsuit. Het is inmiddels bijna half 8 's ochtends maar nog steeds 9 graden. Wat bezielt ons?

Vrij snel zagen we de eerste dolfijnen in zee. Wat een prachtige beesten en wat een bijzonder gezicht! We mochten nog niet het water in want we waren nog te dicht bij de kust (goh wat jammer nou. Haha)

Vervolgens kwamen de dolfijnen achter elkaar en elke keer sprongen we bij de bevelen 'swimmers ready' en 'swimmers in!' het ijskoude water in. Tot 4x toe met het resultaat dat de dolfijnen de andere kant op zwommen en we niks hadden gezien. Spring je dus voor Jan met de korte achternaam dat water in! Gelukkig scheen de zon wel en steeg de temperatuur gestaag maar opwarmen ging toch traag. Ik heb nu eenmaal weinig vet reserves, dat was voor deze tocht wel jammer. De dolfijnen spotter vertelde dat in 70% van de gevallen de dolfijnen wel rond de boot blijven hangen en even gedag komen zeggen. Maar blijkbaar was vandaag een dag in de overige 30% want de dolfijnen waren steeds super snel weg. Waarschijnlijk druk met jagen en voeren van de vele jongen die er waren. Wat een pech!

Ik begon te twijfelen of ik nog wel het water in moest gaan. Het was erg zwaar om aan dat touw te hangen (de boot bleef varen) en de kou maakte het niet makkelijker. Daarnaast zag je op de boot meer dan in het water. Toch ging ik nog een keer wat ik moet toch minstens 1 dolfijn vanuit het water gezien hebben. Toen werd ons geduld beloond met een paar seconden een groepje van 3 of 4 dolfijnen. Prachtig gezicht! Toen dachten zowel Michael als ik; zo is het wel genoeg. Maar er kwam nog 1 swim en de kapitein beloofde dat dit de mooiste zou worden. Vooruit dan maar. En hij had gelijk! Meerdere dolfijnen langs ons heen, onder ons door. Super gaaf! En ook nog eens een soort die je maar op 2 plekken in de wereld kan zien! Stoer! Dit was zeker de moeite waard! En na een uurtje op het grasveld in de zon te hebben gelegen was ik de kou al lang weer vergeten!

1. Annemarie:
    24 oktober 2014
    Eindelijk weer een verhaal. :-) Wat een avontuur en mooie foto's